„Hüpoallergeenne“ kosmeetika (müüdid ja tõde)
18.04.2014 12:09
See artiklite eritsükkel on valmistatud ette Kompanii MIRRA toodangu informatsioonilise toetuse tugevdamiseks ja diferentseeritud lähenemiseks paljude teiste kompaniide värvikalt pajulubavale, kuid mitte alati heasoovlikule reklaamile.
Järgmistes ajalehenumbrites ilmuvad ka teised selle tsükli artiklid: „Hapnikukosmeetika“, „Antioksüdantne kosmeetika“, „Kosmeetika ja naha tüvirakud“, „Kosmeetika ja nanotehnoloogia“.
Turualased uuringud näitavad, et 2005.-2007.aa. suurenes kosmeetika müük igal aastal ~5 %. Sellel foonil mõjub muljetavaldavalt Venemaa kosmeetilise turu kasv 15 %. Käesoleval ajal on vene kosmeetiline turg üks maailma kiiremini arenevaid turgusid. Ja kuigi tänaseks ei ole kodumaised tootjad veel suutnud tõrjuda kompaniisid Oriflame, Nivea või Avon, on see lähima tuleviku perspektiiv.
Lugejad teavad, et MIRRA oli üks esimesi vene kosmeetikaturule tulijaid. Olles sündinud sõjatööstuse kompleksi sisemuses XX saj 90-ndatel aastatel tõi MIRRA enesega kaasa kosmeetikale sel ajal täiesti uued arusaamad – kõrged tehnoloogiad, teadusmahuka tootmise, uurimismeetodite ja teaduslike väljatöötamiste patenteerimise. Kompanii start meenutas hävitajalennuki vertikaalset starti – lühikese aja jooksul toodi turule mitukümmend kõrgekvaliteedilist kosmeetilist ja tervistavat toodet. Kõige hämmastavam oli see, et need tooted ei olnud ühetüübilised, ei korranud üksteist, vaid vastupidi - vastasid väga erinevatele inimeste vajadustele. Me pakkusime oma klientidele mitte ainult tervete juuste ja naha hooldamiseks mõeldud kosmeetikat, vaid ka igas mõttes erakordseid ravitervendavaid vahendeid. Noore firma arsenalis leidsid oma koha puhastavad maskid, küüntele mõeldud vahendid, aroomikompositsioonid, biolisandid, massaažiõlid…
Kõige populaarsemateks teemadeks meie kõigil nende aastate jooksul korraldatud loengutel ja seminaridel on jäänud väljatöötatud toodete teaduslik ja tehniline uudsus, uudistooted, toodangu eelised. Kas me säilitame oma koha teadusliku kosmeetoloogia liidrigrupis? Kuidas reageerib MIRRA uutele vooludele kosmetoloogias? Kas nad väärivad „uute voolude“ nime? Lülitades sisse televiisori, lugedes ajakirju, avades Interneti – hakkab pea ringi käima! Reklaami avarus on täidetud kosmeetika ülistamisega – „antioksüdantne-“ ja „rakuline-“, „anti-age-“ ja „hapnikukosmeetika“. „Platsentaarsele“ kosmeetikale järgnes „naha tüvirakkude kosmeetika“. Ning viimane „moekarjatus“ – „nanoosakesed“ ja „nanotehnoloogia“ „nanokosmeetikas“. Küll võtsid suurelt ette!
Räägime siis selles ja ka järgnevates artiklites uutest ja lihtsalt uusmoodsatest vooludest kosmetoloogias. Püüame eraldada tõde reklaamitrikkidest. Vaatleme, kuidas PR-trikkidega ammutatakse kasu utoopiatest. Püüame määrata kindlaks, mida suudab ja mille ees on veel võimetu kaasaegne kosmeetika. Samaaegselt püüame hinnata, kuivõrd õigustavad meie kompanii kosmeetilised ja tervistavad tooted MIRRA uhket loosungit – „Tervis, ilu, edu!“.
„Hüpoallergeenne“ kosmeetika
Uusi mängureid (nii kõlab praegu moodne väljend) ilmub meie kosmeetika turule igal aastal – ja ikka suuremal hulgal. Kusjuures paljud neist uuestisündinud kompaniidest nimetavad oma toodangu otsekohe hüpoallergeenseks. Mida üldse tähendab see termin?
Alustame sellest, et termin „hüpoallergeenne“ on iseenesest mitteteaduslik ja kahtlane. Selle termini austajad püüavad sisendada ostjale, et „nende“ kosmeetika kasutamisele ei järgne organismile mittesoovitavaid reaktsioone. Kuid vaadelgem asja sisulist poolt. Kosmeetika allergeensuse all mõistame me tema võimet kutsuda kasutajal esile allergilist reaktsiooni. Kuid mis on siis see „hüpoallergeensus“? Kas võime esile kutsuda „väikest“ allergilisi reaktsioone? Või kuidas peaks sellest veel aru saama? Kas näiteks nii, et „harilik“ vahend tekitab allergiat pooltel klientidel, aga „hüpoallergeenne“ ainul ühel kolmandikul? Või et kontaktdermatiit areneb „hüpoallergeense“ vahendi korral kaks korda aeglasemalt kui lihtsalt „allergeense“ vahendi korral? Ja kuidas tehti see üldse kindlaks? Sest kosmeetiliste vahendite võrdlevaid kliinilisi katseid nende omaduste kohta kutsuda esile allergilisi reaktsioone ei ole mitte kellegi poolt mitte kunagi korraldatud!
Kuid ei ole vaja esitada hämmeldunud küsimusi. Loomulikult võib suvaline kosmeetiline vahend kutsuda esile allergilise reaktsiooni ühel või teisel inimesel. Iga kosmeetiline vahend sisaldab ühe või mitu bioaktiivset koostisosa, millistest igaühele võib inimorganism põhimõtteliselt reageerida individuaalsel, ebatavalisel viisil. Seepärast tuuaksegi vahendi etiketil ära tema koostis – et hoiatada tarbijat tema probleemidest seoses võimaliku ühe või teise koostisosa individuaalse talumatusega.
Aga kuidas jääb siis „hüpoallergeensusega“? Sest tõepoolest võib mõni kosmeetika põhjustada mittesoovitavaid reaktsioone teistest sagedamini. Kõik see ongi nii. Kuid allergeensuse ainsaks kriteeriumiks on kosmeetiliste vahendite pikaajalise ja massiivse kasutamise kogemus. Meie kreemid ja palsamid on olnud turul saadaval juba palju aastaid ja miljonid inimesed kasutavad neid. Ometi on mittesoovitavaid reaktsioone ilmnenud vaid üksikjuhtudena, seepärast võime me täie õigusega kinnitada, et meie kosmeetika on antiallergeenne (ja seda ilma igasuguste „jutumärkideta“). Kuidas saavad siis uued firmad juba turule tulles deklareerida oma toodangu „hüpoallergeensust“? Öeldakse ju, et „kui ei peta, siis ka ei müü“ – see on reklaamitrikk ja kergeusklikke inimesi on ju teatavasti palju…
Antiallergeenne kosmeetika
Miks siis Kompanii MIRRA laseb välja kosmeetikat, mis tõepoolest harva tekitab allergilisi reaktsioone ning samal ajal on meie arsenalis kümneid kosmeetilisi ja tervendavaid vahendeid, mis aitava tulla toime allergiaga? Vastus on lihtne – meie toodangu teadusmahukus. Kosmeetilise vahendi loomiseks on kaks teed.
Esimene neist ei nõua erilisi jõupingutusi, ei võta kaua aega ja ei ole seotud väljatöötaja vaimse töö hädavajalikkusega. Kosmeetika tootmiseks mõeldud koostisosade turg on ju käesoleva ajal üleküllastunud juba valmiskujul aktiivsete kompleksidega (peamiselt muidugi välismaist päritolu). Nende komplekside nimed tuuakse esile silmatorkavata kirjadega ja müüakse eredas pakendis, mida kaunistavad kuulsate firmade nimed. Reklaamtekstid ülistavad toodete oivalisi eeliseid ja idiotismini lihtsat kasutamist (võib võrrelda tuntud mahla kasutamise juhisega „Lisada vett!“). See viib suurde kiustusse kodumaise kosmeetilise retseptuuri valmistaja. Nii lihtne on ju tellida valmiseliksiir – kas niisutav või toniseeriv, toitev või valgendav, noorendav või pinguldav, „tedretähnide, vinnide või kortsudevastane“! Ei pea üldse mõtlema. Valmistehtud „ime“ puistatakse (valatakse) reaktorisse, lisatakse paar värvi- ja lõhnaainet (selleks, et saadud toode erineks millegi poolest teistest samasugustest) – ja toode ongi valmis! Ja hakkavadki televiisori ekraanil vilkuma mitmevärvilised „purgid“, mille omahind ületab harva paari rubla piire, kuid hind on sadu kordi kõrgem. Kuid reklaam on ju „müüki liigutav jõud“.
On ka teine tee, mis algab peamisest – toote „idee“ kujundamisest. Peamine reegel, millest MIRRA kinni peab, on – suvaline uus vahend peab olema vajalik, toimiv, õigel kasutamisel ohutu ja õige „hinnakvaliteedi“ suhtega. Sel eesmärgil viiakse läbi aktiivne otsing leidmaks väljatöötatava vahendi tulevasi koostisosi, uuritakse vahendi turgu, pöörates erilist tähelepanu vahenditele, mis on koostiselt ja valemilt sarnased plaanitava toote parameetritele. Lõpuks määratakse kindlaks aktiivsete koostisosade algne koosseis (valem), mille järele algab uus tööetapp. Tuleb ülihoolikalt tundma õppida mitte ainult teaduslikku, vaid ka populaarteaduslikku kirjandust, üksikute koostisosade omadusi, nende võimalikku koostoimet. Koostisosadel võivad olla ju nii sünergeetilised (üksteise toimet tugevdavad) kui antagonistlikud (nõrgendavad) omadused. Need koostoimed avaldava olulist mõju individuaalsete koostisosade aktiivsusele valmissegus ning võivad oluliselt tugevdada vahendi toimivust.
MIRRA eksisteerimise esimestest päevadest peale püüab kompanii viia miinimumini negatiivsete (sealhulgas – allergilist laadi) reaktsioonide esinemise võimalikkust oma toodete mõjus inimorganismile:
• koostisosade nimestikust kõrvaldati kogu loomset päritolu vahendite plokk;
• kasutatakse mitte sünteetilisi, vaid ainult loomulikke värvaineid – karotiini mitmesuguseid vorme, suure rusujuure juure pigmenti (šikoniini), merevetikate klorofülli vasederivaate jne.
• viidi miinimumini (paljudel juhtudel loobuti üldse) keemiliste kondervantide kasutamisest, vahetades need välja eeterlike õlide ja muude taimsete koostisosade vastu, millel on mikroobide- ja seentevastane toime;
• enamiku retseptuuride koostamisel on nende lõhnad loodud mitte parfümeersete kompositsioonide, vaid eeterlike õlide baasil.
Kõik see töö juba uue toote väljatöötamise algstaadiumis alandab mitmekordselt toote potentsiaalset allergeensust. Ei tohi unustada ka seda, et väljatöötamisel kasutatakse kogu kaasaegsete tehnoloogiate võimsust pluss kompanii patenteeritud ideid (innovatsioone, „know-how“-sid).
Kui on valitud välja koostisosad ja arvestatud välja koostis, määratud kindlaks toote valem ning valmis on ka laboratoorsed näidised, võib alustada esmast katsetamist (toote aprobatsiooni). Vabatahtlike katsealustena esinevad kompanii tootmis-, lao- ja kontoritöötajad. Üldreeglina kulub uue toote toime jälgimisele, tulemuste kogumisele, töötlemisele ja analüüsile aega mitu kuud. Kuid katsetamise tulemus võib kõlada ka järgmiselt: suunata toode tagasi viimistlemisele. Ja kõik algab otsast peale…
Lõpuks on tehtud retseptuuri ja tehnoloogia korrektuur, valmistatud näidised sertifitseerimiseks ja uudistoote võib lõpuks lasta „rahva sekka“ – alguses loomulikult märkega „promo…“. Ning uuesti algab arvamuste kogumine, tehtud märkuste analüüs, järeldused, täpsustused: nüüd saate Te aru, miks väljatöötamise algusest kuni valminud kosmeetilise toote väljumiseni mööduvad tihtipeale aastad (näiteks Kreem VOLŠEBNÕI või FÜTOPALSAM)? Seevastu oleme me kindlad oma toodetes ja teame, et kompanii väljatöötajatel ei tule punastada nende pärast.
Mida suudab siis MIRRA panna vastu sellisele üleilmsele kurjusel, nagu on seda allergia? Vägagi palju:
Kõigepealt seda, et taimseid koostisosi sisaldavad kosmeetilised vahendid (fütoekstraktid, eeterlikud õlid) on suutelised alandama (maha suruma) allergilisi reaktsioone. Muud kosmeetiliste vahendite biokoostisosad (vitamiinid, mikroelemendid, aminohapped) soodustavad allergiale tekkiva immuunvastuse muutmist nii soodsaks, kui võimalik. See kõik kokku kujundab antiallergilise toime (allergiliste nähtude – naha- ja limaskestade löövete, punetuse, kihelemise jne. ärahoidmise või vähendamise), mis on rea toodete suhtes leidnud kinnitust kliiniliste uuringutega. Antiallergilise kosmeetika vahendite alla võib liigitada sellised palsamid, kui ALLERON, OBEREG, BIOBALANS (endine STIMUL-PALSAM), KOSMEETILINE PIIM, Kreem MUMIOGA, KÄTEKREEM, vannilahused Puhastav ja Rahustav ning veel mõned muud tooted.
Kuid mitte väiksemat (kui isegi mitte suuremat) tähtsust allergia arengu ärahoidmises omab täisväärtuslik toit ning organismi küllastatus vitamiinide, mikroelementide ja muude eluliselt vajalike bioaktiivseta ainetega. Käesoleval ajal on jõutud tõdemuseni, et elanikkond kannatab vitamiinide ja mikroelementide vaeguse käes, millega on seotud eeskätt tervise halvenemine, suurenenud haigestumus ja selline nähtus, kui järjest süvenev allergiseerumine. Tuletame meelde, et kõrgema meditsiinilise ekspertiisiorgani – Ülemaailmse Tervishoiu Organisatsiooni (ÜTO) ametliku hinnangu kohaselt kannatab 25 – 75 % planeedi elanikkonnast tsingi, joodi, seleeni, raua, kaltsiumi ja vitamiinide vaeguse käes. Seepärast on absoluutselt vajalikud olemasolevate soovituste alusel läbiviidavad korrapärased profülaktilised biolisandite – vitamiinsete ja mineraalsete komplekside – kuurid. Eriti väärtuslikud on kuurid selliste vahenditega, kui MIRRA-TSINK, MIRRA-FERRUM, MIRRAVIT, MIRRASIL seeria. Teine tähtsaim aspekt – korrapärane organismi puhastamine drenaažse toimega biolisandite abil (seeria MIRANDA). Puhastamise programmi tuleb viia läbi 1-2 korda aastas, kuid tingimata tuleb nendest üks teha kevadel.
Kokkuvõtteks tuleb tõdeda, et allergia on kaasajal inimese väga tõsine vastane ja vastupanu sellele peab olema kompleksne.
A.Golubkov, keemiateaduste kandidaat, peatehnoloog
I.Rudakov, meditsiiniteaduste doktor, teaduslik peakonsultant